måndag 3 oktober 2011

min svarta pärla

Nu tänker jag visa lite bilder på min alldeles egna svarta pärla. Herr Trassel har påpekat att det är alltför lite motorcykel-inlägg på bloggen så nu ska jag korrigera detta. Har ju inte kört nästan någonting denna sommar men det ska jag ta igen i nästa år. Hoppas jag. :o)

Här kommer bilder




framlampan som jag skulle ha och herr Trassel inte skulle lägga dit... Snyggt blev det som tusan efter alla om och men...


Nu blir man ju riktigt sugen på att ta en tur, men man behöver bara titta ut genom föntret så dör lusten ut... Här regnar och är riktigt höst-ruskigt. :o(

Jaa, här kommer ännu en "before-bild":

Herr T har byggt om hela cykeln egenhändigt. Allt precis. Den är målad på ett bilmåleri och jag kan säga att det inte var någon enkel o snabb grej... För att den är mattsvart betyder inte att den är enkel att måla, tvärtom... Först ska det ett lager med filler, sen grundfärg. Där emellan slipas det som behövs och eventuellt lite filler till... Efter det ska då svarta färgen på. Sen efter det matt-lack. Och här kommer kanske den besvärligaste delen, alla delar ska ha samma matthet, dvs lika tjockt lager lack. Och nu pratar vi om alla delar, riktigt små nipplar och stora tanken och allt där emellan... Stackars målare... HELA cykeln är alltså målad. Oftast målar man ju bara tanken + skärmarna, men inte vi inte. Haha. :D Den mest imponerande delen är kanske sadeln, den byggde herr T också själv från scratch. Den är klädd med äkta, supermjukt läder. Lilla lyxkänslan alltså... Ljuddämparena grejade han med en kompis, så dom är också homemade from scratch. Duktiga pojkar, kan inte säga annat.

Men visst är det en viss skillnad till orginal-modellen...

Päätin nyt laittaa kuvia minun ikiomasta mustasta helmestä. Herra T on valittanut nyt muutamaan otteeseen että blogissa on liian vähän moottoripyörä-aihetta joten ajattelin nyt korjata tilannetta. En ole ajanut melkein ollenkaan tänä kesänä mutta ensi kesänä ajan sitten senkin edestä. Toivottavasti. :o)

Lisäsin vielä ennen-kuvan. Onhan siinä huomattava ero... :D Herra T on rakentanut koko pyörän ihan itse. Maalaushommat hoiti paikallinen automaalamo. Kaikki osat, myös pikkunippelit on siis maalattu maalamossa. Ja hurjan hienon työn tekivät. Se osa joka ehkä hämmästytti minua eniten on satula. Herra T on tehnyt senkin ihan alusta loppuun itse, se on päällystetty ihanan pehmeällä aidolla nahalla. Mitenniin luksustunne? Ännenvaimentimet hän teki kavein kanssa joten nekin on ihan homemade from scratch. Taitavia poikia on kyllä, ei voi muuta sanoa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar