tisdag 22 november 2011

julkalender nr ett

Jag har varit pysslig. Har pysslat en julkalender. Tog faktiskt bilder på hur jag gjorde den.

Pepparkake kalender 2011


Du behöver:

 tomma tändsticksaskar (24 st)
 (brunt) papper
limpistol
24 st pärlor
24 st nummer-klisterbilder
pepparkaksfigurer
godis att fylla den med

Det vita är nån slags massa på tub som liknar pepparkaksglasyr. Jag köpte allt annat förutom den vita massan från Tiimari.

Först limmade jag 4 askar på ett papper och så byggde jag upp "byrån".


Jag limmade på brunt papper på de "hela" sidorna och ovanpå som ett tak. Det dekorerade jag med den vita "massan". Jag limmade också på pepparkaksfigurerna. Massan fick torka medan jag fixade lådorna.


Jag började med detta:


Lådorna fick bruna fronter, limmade på en nummer.


Sen limmade jag på en pärla (som jag tycker påminner lite om en polkagris...)


Lådorna fyllde jag med godis. Den som är uppmärksam kanske märker att det är katt-godis... :D :D


Så var det bara att plocka in lådorna i kalendern. Jag valde att lägga dom i random ordning, men visst kan man sätta dom i nummerordning också...






Egentligen blev det två kalendrar men vart den andra skall är ännu en hemlis... ;o)


Ber om ursäkt för de suddiga och dåliga bilderna, det är svårt att fota när det är så mörkt...

Ännu en bild på min lilla randiga hjälpreda. Han trivs så i sin nya tröja...


Askartelin eilen piparkakku kalenterin. Kuvista näet (melkein) kaikki työvaiheet. Jos haluat tehdä samanlaisen kalenterin niin tarvitset:

24 tyhjää tulitikkurasiaa
liimapistooli
(ruskeaa) paperia
24 numerotarraa
24 helmeä
karkkeja tms
piparikuvioita

Minä kävin Tiimarissa ostoksilla.

Tein itse asiassa kaksi mutta en vielä kerro minne se toinen on menossa... ;o) Ja joku skarppi on varmaan jo kuvista huomannut että tämän kalenterin täytteenä on kissan-karkkeja... :D :D

Viimeinen kuva on raidallisesta apuristani... Hän viihtyy niin hyvin uudessa neuleessa.

Niin, pahoittelen kuvien laatua, pimeässä on niin vaikeaa saada hyviä kuvia.

1 kommentar: