torsdag 4 juli 2013

Pyssel och sånt till Bruttan

Har shoppat lite till båten. Och pysslat....

Dessa fina glas och tallrikar i emalj har jag beställt (härifrån), fick meddelande igår att paketet finns att avhämta. Jei! Jag är så nöjd att jag hittade dessa, tycker att emalj är så charmigt (sådär gammeldags) och passar bra till båten då man inte kan ha sönder dem. Och vita med blå kant - det enda rätta.


Hittade skålar med texten SOAPS och svart kant på. Fel, fel, fel. Vad gör man då? Köper vit och blå emaljfärg (sån som är till minatyrmodeller) och målar om. Texten målas över med tre rejäla lager färg, kanten målas om till blå. Sedan skall jag ännu täcka in gamla texten med en schablon med texten M/S BRUTTAN (samma stil som muggarna nedan). Sådärja, mycket bättre. Nu kan vi äta jordgubbar med grädde, ärtsoppa eller joghurt i båten.

Muggarna köpte jag också, de hade färdigt blå kant men tyckte att jag skulle piffa upp dem med lite text. CAPTAIN, CREW (=jag) och två stycken GUEST blev bra. Har bara fyra, får lov att räcka till för nu. Kan ju fixa mera sen vid behov. Schablonerna har jag ju kvar.


Har också beställt dessa vimpelband från Hobby Hall, skall hämta det paketet idag också. Får bli som "gardiner" till fönstren på sidorna. :o) De andra gardinerna har jag sytt redan, väntar bara på att få de upphängda. Blir så fiint så fiint ju.


Så, nu vill jag pynta båt. Vink, vink åt vår Kapten... ;o)

***

Olen shoppaillut ja askarrelut vähän veneeseen... Löysin onnekseni (täältä) emali-lautasia ja laseja. Sini-valkoisia just niin kuin pitääkin. Sain eilen viestin että paketti on noudettavissa. Jipiii!

Ostin myös kulhoja (emalia) jossa luki SOAPS ja oli musta reuna. Niin väärin, niin väärin. Mitä sitten? No ostan tietty sinistä ja valkoista emalimaalia (sellaista joka on tarkoitettu pienoismalleihin) ja maalaan tekstin piiloon kolmella reilulla maalikerroksella ja maalaan reunan siniseksi. Lisäksi aion laittaa niihin tekstin M/S BRUTTAN (samaa tyyliä kun mukeissa) sabluunilla jotta se peittää paremmin tuon vanhan tekstin. Se on tämän illan ohjelma. Sen jälkeen voimme syödä mansikoita kermalla, hernekeittoa tai jugurttia veneessä. ;o)

Ostin myös nejä mukia, niissä oli valmiiksi siniset reunat mutta lisäsin niihin sabluunalla tekstit CAPTAIN, CREW (=minä) ja kahteen GUEST. Neljä saa luvan riittää nyt, ainahan niitä voi askarrella lisää jos tarvii.

Tilasin viirinauhat Hobby Hallista, ne saavat olla "verhoja" sivuikkunoissa. Saan noutaa sen paketin tänään kanssa. Muut verhot ovat jo valmiiksi ommeltuina kotona, odotan vaan että saan ripustaa ne paikoilleen. Oi että kun tulee nättiä.

Eli, nyt haluan koristella venettä. Vinkkinä meidän Kapteenille... ;o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar