söndag 11 december 2011

mera julförberedelser


Nu närmar sej julen med stormsteg. Idag är det redan tredje advent och det är två veckor till jul. Det tredje ljuset brinner och jag har fortsatt med att fixa julstämning.



Jag har bytt sofföverdrag till de blå-vita. Ger en ombonad stämning tycker jag med det blåa och röda och vita. Jag skall lägga en röd matta på golvet bara den är tvättad. 





Igår skulle Ronja ha fyllt 12 år. Jag har en ljuslykta som jag har fått av Julia i julklapp en gång, jag tänder ofta ett ljus i den till minne av Ronja och Danny. Både igår och idag brinner det. Ibland när jag tittar på det kommer det en tår... Nu ska jag fira första julen på 11 år utan Ronja. Danny kom till oss först hösten 2000.

 

På dagen tog vi revansch med Malin gällande pepparkakorna... Som sagt hade jag köpt Annas pepparkakor och färdig glasyr (jag hade vispat ihop egen till peppishuset o de andra pepparkakorna). Så vi garnerade alltså de färdigköpta peppisarna med Malin under tiden herr Trassel var in till stan och köpa nya ljusslingor till utegranen.




Som sagt har vi nu en fin utegran. Så här ser den ut i dagljus (vad är det egentligen?).

 

Och så här ser den ut på kvällen.


Jag har gömt att visa herr T:s och Rogdajs gemensamma kalender. :D


Nu önskar Trasselbacka en trevlig tredje advent och en bra kommande arbetsvecka.



Viikonloppu on taas täyttynyt joulujutuilla. Tänään on kolmas advenntisunnuntai ja kolmas kynttilä on sytytetty. Olen myös vaihtanut sohvanpäällyset sini-valkoisiin ja punainen matto saadaan lattialle kunhan se on pesty.

Hoidettiin pipari-asia kuntoon Malinin kanssa koristelemalla ostetut piparit ostetulla kuorrutteella... Eli nyt meillä on taas koristeltuja pipareita.

Eilen olisi ollut Ronjan 12 syntymäpäivä. Olen pitänyt kynttilää enkeli-tuikussa Ronjan ja Dannyn muistolle ja se on palanut sekä eilen että tänään. Välillä kun katson sitä nousee kyyneleet silmiin. Tänä vuonna on ensimmäinen joulu ilman Ronjaa 11 vuoteen. Danny tuli meille vasta syksyllä 2000.

Herra T on laittanut joulukuusen ulos ja tietysti valot siihen. 

Olen muuten unohtanut näyttää herra T:n ja Rogdajn yhteinen joulukalenteri. Se on valkoinen puutalo missä on 24 pientä laatikkoa. Ne ovat täytetty herkuilla... :D

Nyt Trasselbacka toivottaa mukavaa kolmatta adventtia ja tulevaa työviikkoa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar