måndag 2 januari 2012

så här började vårt 2012

Igår tog vi Rogdaj med och gick en sväng i skogen. Det tyckte han var roligt, mycket bättre än de jädrans nyårs smällarna klockan 12... Det var ju så fint ute dessutom. 

Fina pojken med orange väst, den är jättebra i skogen. Han har ju lite av en skyddsfärg nu när det inte är snö, så med västen syns han även i de högsta rishögarna. :o)

Husse har också synlig rock, det är nog bra för man vet ju aldrig vad pojkarna kan hitta på. Då är det viktigt att matte ser dem även på långt håll, eller hur...?

Sen tog jag mej i nacken och röjde undan allt bråte vi hade samlat upp i bastun. Kanske någon kommer ihåg när jag hade sålt mitt skänk och tömde det i panik - stuvade in det i bastun. Japp, där har det vilat i frid sen dess... Och dessutom förökat sej tror jag... Men nu, nu är det tömt. Jag gick igenom allt o slängde kanske hälften. Resten fick andra (även tillfälliga...) förvaringsplatser. 

Så vi badade bastu igår. Första gången på länge. Med lilla katten, naturligtvis. Gixer gillar att bada bastu. Han lägger sej flat på bastulaven och bara njuter... 

Idag tänker jag börja städa bort julen. Julgranen skall ut, de halvdöda julstjärnorna och allt annat juligt skall bort. Lite rött blir det kvar men jag plockar fram mera blått igen. Jag gillar de röda icke-äkta mattorna så dom får bli kvar. Likaså lite röda dynor i soffan. 

Aloitettiin vuotta 2010 ottamalla Rogdaj mukaan metsälenkille. Siitä hän piti paljon enemmän kun niistä hemmetin uudenvuoden paukuista klo 12 yöllä... Sitäpaitsi sää oli todella mukava eilen...

Kun tultiin kotiin sain saunan tyhjennettyä. Vihdoinkin. Joku ehkä muistaa että möin mun senkin makkarista ja tyhjensin se paniikissa. Tai siis tungin kaikki tavarat saunaan. Jep, siellä ne ovat olleet siitä asti. Ja jopa lisäntyneet pikkasen... Mutta nyt sauna on taas tyhjä, tavarat karsittu ja sirretty uusiin paikkoihin. Ihanaa.

Joten me saunottiin ensimmäistä kertaa piiitkään aikaan eilen. Tietty pikkukissan kanssa. Gixer tykkää saunomisesta. Siellä hän heittäytyy ihan matalaksi lauteilla ja vain nauttii lämmöstä...

Tänään aioin siivota joulun pois. Joulukuusi ulos, kaikki puolikuolleet joulutähdet roskiin ja kaikki muu jouluinen pois. Vähän punaista jää kyllä, koska tykkään näistä ei-aioista matoista. Sohvaan jää muutama punainen tyyny kanssa, mutta esille tulee paljon sinistä taas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar